Prețul RCA a crescut cu 19% pentru unele vehicule: „Plafonarea, o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor”

Prețul RCA a crescut cu 19% pentru unele vehicule: „Plafonarea, o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor”

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) lansează un nou atac dur la adresa Guvernului și a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), acuzând lipsa de acțiune în fața creșterii alarmante a prețurilor polițelor RCA.

Potrivit COTAR, prețul RCA pentru vehiculele grele a crescut cu 19% imediat după expirarea plafonării de la 1 iulie 2025, ajungând de la 9.000 la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, cu clasa de bonus-malus B0.

„Plafonarea nu a avut rolul de a proteja consumatorii, ci a fost o păcăleală menită să ofere timp companiilor de asigurări să-și optimizeze fiscal profiturile și să evite o reglementare reală”, se arată într-un comunicat emis de organizație.

COTAR: ASF a girat abuzurile

Organizația aduce acuzații grave conducerii ASF, susținând că președintele Alexandru Petrescu și vicepreședintele Sorin Mititelu „nu doar că au tolerat haosul din piața RCA, dar l-au și girat, cu bună știință”.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, ridică întrebări directe instituțiilor statului: „În ce țară normală un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de peste opt ani, ajunge să plătească mai mult pentru o poliță RCA, sub pretextul că este ‘cu risc ridicat’?”.

COTAR susține că reducerile legale pentru cei cu bonus maxim nu sunt aplicate corect, iar polițele ajung să fie mai scumpe chiar și cu „reduceri” de 50%.

Atac la Guvernul Bolojan și coaliția de guvernare

COTAR critică lipsa de reacție a Guvernului condus de Ilie Bolojan, instalat în funcție pe 23 iunie 2025, precum și pasivitatea partidelor din coaliția de guvernare – PNL, PSD, USR-PLUS și UDMR.

„Nu s-a luat nicio măsură reală pentru a apăra peste 8 milioane de români obligați să plătească RCA la prețuri mai mari decât în Germania, deși avem venituri de cinci ori mai mici. Daunele nu se achită, iar asigurătorii înregistrează profituri record”, afirmă Ștefănescu.

Asigurători cu probleme și studii de caz

Organizația avertizează că o companie austriacă aflată în topul vânzărilor RCA este „la un pas de faliment” și are nevoie de o infuzie urgentă de capital de cel puțin 100 de milioane de euro, însă autoritățile „privesc pasiv, exact ca în cazul Euroins”.

Pentru a susține afirmațiile, COTAR prezintă un studiu de caz privind prețul RCA pentru un autoturism cu același proprietar și fără daune în ultimii ani:

  • 2021: 358 lei
  • 2022: 727 lei
  • 2023: 630 lei
  • 2024: 673 lei
  • 2025: 1.240 lei

„Avem o creștere de aproape 300% în cinci ani, fără o justificare economică reală”, subliniază organizația.

Cereri ferme și amenințări cu proteste

COTAR solicită:

  • Destituirea urgentă a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu;
  • Anchete ale autorităților, inclusiv DNA, privind posibile majorări abuzive ale RCA;
  • Reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe.

„Dacă Guvernul Bolojan nu ia măsuri urgente pentru a stopa acest mecanism nociv, vom considera că este complice la acest jaf legalizat. Nu excludem inițierea unor proteste legale în toată țara”, avertizează Vasile Ștefănescu.

Conform datelor COTAR, din 100 de lei încasați din RCA, doar 37 de lei ajung la despăgubiri – cel mai mic procent din Uniunea Europeană. Restul, 56 de lei, reprezintă cheltuieli administrative, susțin reprezentanții organizației.

Situația tensionată din piața RCA riscă să se transforme într-un nou scandal public, în lipsa unor intervenții ferme din partea autorităților.

spot_img
Subscribe for notification